ÖKOLOG
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ÖKOLOG-Schulen sind Schulen zum Wohlfühlen. Sie engagieren sich für die Umwelt und suchen nachhaltige Lösungen für soziale, ökonomische und ökologische Fragestellungen.

Wissenschaftliche Publikationen

Neu: 
Rauch, F. (2016): Networking for education for sustainable development in Austria: the Austrian ECOLOG-schools programme. Educational Action Research

Abstract 

This case describes networking for education for sustainable development within the Austrian ECOLOG-schools network. The article presents theoretical concepts of networks in education in general, and the organization of the ECOLOG-network in particular. Based upon these foundations, the concept and results of a participatory evaluation study are described and reflected. The article closes with a summary of the evaluation process and with an outlook for the future development of the network.

Wissenschaftliche Literatur zu ÖKOLOG

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    ·         Rauch, F. (2016): Bildung für eine nachhaltige Gesellschaft – Konzept und Befunde aus österreichischer Perspektive In G. Diendorfer & M. Welan (Hrsg.), Demokratie und Nachhaltigkeit. Verbindungen, Potenziale und Reformansätze (S.121-148) StudienVerlag: Innsbruck.

    ·         Rauch, F. (2016): Lernen in Regionalen Netzwerken: Eine Fallstudie. In Lähnemann, C., Leuthold-Wergin, A., Hagelgans, H. & Ritschel, L. (Hrsg.), Professionelle Kooperation in und mit der Schule. Erkenntnisse aus der Praxisforschung. Tagungsband der 20. Jahrestagung Nordverbund Schulbegleitforschung (S.171-186). Münster: Verlagshaus Monsenstein und Vannerdat.

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    ·         Rauch, F. & Dulle, M. (2015): Schulen und Gemeinden kooperieren für nachhaltige Entwicklung und Lernen. Schulverwaltung, (3)2, 62-63.

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    ·         Rauch, F. & Pfaffenwimmer, G. (in Print): Education for Sustainable Development in Austria - Networks for Development and Research. – In Mathar, R. (Ed.) Schooling for Sustainable Development: A Focus on Europe. Springer, Dordrecht.

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    ·         Rauch, F. & Dulle, M. (2011): Auf dem Weg zu einer nachhaltigen Schulkultur - 15. Jahre ÖKOLOG-Programm, 10 Jahre Netzwerk ÖKOLOG. BMUKK, Wien. ISBN 978-3-85031-161-8

    ·         Rauch, F., & Steiner, R. (2006): School Development through Education for Sustainable Development in Austria. – Environmental Education Research, Jg. 12, Heft 1, 115-127.    

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    ·         Rauch, F. & Schrittesser, I. (2003): The Austrian Network “Ecologising Schools – Education for Sustainable Development” (ECOLOG), In Center for School Development of the Austrian Federal Ministry for Education, Science and Culture & Center for Interdisciplinary Studies of Austrian Universities (Ed.) Networks as Support Structure for Quality Development in Education. Klagenfurt: University of Klagenfurt.

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    ·         Rauch, F. (1998): Ecologisation of Schools: Personal Impressions on Selected Practical Examples in European Countries. – In M. Ahlberg, W.L. Filho (Hrsg.), Environmental Education for Sustainability: Good Environment, Good Life (S. 97-132); Verlag Peter Lang, Frankfurt am Main.

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    ·         Rauch, F. (1996): Ökologisierung von Schulen: Eine qualitative Analyse ausgewählter Beispiele in europäischen Ländern. – Studie im Auftrag des BMUKK, Graz.

    ·         Rauch, F., & Pfaffenwimmer, G. (1998): Umwelt und Schulinitiativen: Portrait und Wirkungen eines internationalen Projekts. – In H. Altrichter, K. Krainer, & J. Thonhauser (Hrsg.), Chancen der Schule. Schule als Chance (S. 215-234): StudienVerlag, Innsbruck, Wien, München, Bozen.

    ·         Sieber, A., Dulle, M. & Rauch, F. (2016): Tracing Flax – An enabling process through an intergenerational dialog. In W. Lambrechts & J. Hindson (Eds.), Research and Innovation in Education for Sustainable Development. Exploring collaborative networks, critical characteristics and evaluation practices (pp. 55-66). Environment and School Initiatives - ENSI, ZVR-Zahl 408619713: Wien. Online: sustainablehighereducation.com/book/

    ·         Sjöström, J., Rauch, F. & Eilks, I. (2015): Chemistry education for sustainability. In I. Eilks & A. Hofstein (Eds.), Relevant chemistry education – From theory to practice (pp. 163-184). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.

    ·         Schober-Schlatter, P. (2002): Schule auf dem Weg zur Nachhaltigkeit. Bedingungen und Hemmnisse eines ökologie-orientierten Wandels von Schulen. –Dissertation. Johannes-Kepler-Universität Linz.

    ·         Schuster, A., Rauch, F. & Zehetmeier, S. (2017): Examples and Results of successful implemented teacher projects. In B. Hanfstingl & P. Ramalingam (Eds.), Educational action research in Austria and its possible implementations in India.

    ·         Thonhauser, J., Ehgartner, M. & Sams, J. (1998): Ökologisierung von Schulen. Evaluation eines OECD–Projekts. (Endbericht an den Auftraggeber) – Universität Salzburg.

    ·         Ucsnik, H. (2011): Die Implementierung der Bildung für nachhaltige Entwicklung an Schulen in Österreich. Dissertation an der Universität Wien. Projektverlag. Verlag für Wissenschaft & Kultur. ISBN 978-3-89733-237-9


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